Friday, March 25, 2011

Facebook di BOOKing!


Dalam satu taktik ala Gestapo, Raja Abdullah dari Arab Saudi telah membuat keputusan untuk menawarkan sejumlah wang bernilai USD$150 bilion untuk membeli Facebook.

Menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai dari dalam istana memberitahu, baginda sangat dukacita dengan Mark Zuckerberg kerana membenarkan pemberontakan berlaku di luar kawan, Agensi Berita Ahlul Bayt melaporkan.

Dalam perjumpaan tertutup di antara Mark Zuckerberg dan Raja Abdullah pada bulan Januari lalu, Zuckerberg berjanji bahawa beliau tidak akan membenarkan lagi mana-mana laman pemberontakan ditubuhkan di Facebook walaupun telah mendapat kebenaran khas membina laman protes Mesir dan Libya.

Dengan tidak banyak pilihan yang tinggal, Raja Abdullah telah dinasihatkan oleh Goldman Sachs untuk membeli Facebook dan 'membersihkan isi dalamnya'. Pada mulanya, tawaran yang diberikan adalah USD$150 bilion. Data kira-kira akaun Facebook telah diserahkan kepada Raja Abdullah dan penasihat istana telah memaklumkan bahawab harga sebenarnya tidak sampai pun USD$1 bilion, malah tidak mendatangkan apa-apa pun janaan keuntungan. Lantasan itu, baginda telah mencampakkan laporan itu ke dalam tong sampah dan memecat kesemua panel penasihatnya. Baginda kemudian bertitah mahu memberikan mandat pelaburan itu kepada Goldman Sachs pada nilai USD$150 bilion. Semua urusniaga adalah tunai.

Ramai penganalisa percaya Mark Zuckerberg tidak akan menerima tawaran tersebut dan akan menunggu Raja Abdullah untuk lagi nilainya kepada USD$500 bilion.

No comments:

Post a Comment